“NEM GÉPEK VAGYUNK, HANEM EMBEREK"

Interjú
Megjelenés

A 43 éves Katus Attila nagyon sok mindenben kipróbálta magát, mielőtt profi aerobic oktató lett.  Húsz  éves oktatói múlttal rendelkezik, és számos embernek ő jelenti az erőt a legizzasztóbb pillanatokban, amikor már úgy tűnik az akaraterő kevés. November elején Győrbe látogatott, vele beszélgettünk.

 

 

A sport iránti elkötelezettséged az úszással kezdődött. Jelenleg életmódtanácsadással, személyi edzéssel és aerobic oktatással foglalkozol. Miért érezted úgy, hogy tovább kell lépned ebbe az irányba?

 

 

Az ember nem gondolkozik előre, hanem a lépések egymást követik.  Gyerekfejjel nem sokat tudunk még az életről. Szerettem a vizet, és a szüleim is a sport szeretetére neveltek. Később a sok úszás monotonná vált számomra, ezért inkább focira váltottam. Nagyon szerettem ezt a sportot is, mivel későn érő típus voltam és társaim magasabbak voltak nálam csapatkapitányból cserejátékos lettem. Amikor gimnáziumba kerültem ismét fordulat következett. Ekkortájt kezdtem el kézilabdázni a Pécs színeiben. Elkerültem a szegedi egyetemre, ahol elvették a kedvem és az önbizalmam, ekkor csöppentem bele az aerobic világába. Szegedről visszakerültem a pécsi egyetemre testnevelés- angol szakra, elmentem egy csoportos edzésre, és már akkor nagyon megtetszett.

 

 

 

Fotó: solymaronline.hu

 

 

Miben más az aerobic mint más sportok? Miben látod legfőbb különlegességét, szépségét?

 

 

Nagyon szerethető és intelligens sport, már akkor is ezt gondoltam, amikor elkezdtem, és először voltam egy baráti társasággal edzésen. Emellett viszonylag gyorsan jöttek a sikerek. Nyitott vagyok az új dolgokra, ami tetszik, azt igyekszem kipróbálni. Vonzott a színpad, és hogy milyen lehet fent lenni, spárgát, valamint gyakorlatokat csinálni. Ez nem tudatos döntés volt, csak az élethez való hozzáállásom megnyilvánulása. Mindebből következett, hogy edző lettem, amikor befejeztem az élsportot.

 
 

Mi az első lépés, mikor elkezdesz valakivel „dolgozni”?

 

 

Első a beszélgetés, ugyanis az alapján tudok dönteni, hogy milyen módon foglalkozzak vele a későbbiekben. Fel kell mérni a tudását, a motivációs szintjét. Van is egy programom, ami a honlapomon elérhető. Azért is hoztam létre, hogy azoknak is tudjak segíteni, akikkel nem vagyok napi kapcsolatban. Fontos tudnom, hogy mennyi stressz éri, illetve vannak-e lelki problémái, hogyan és mennyit alszik. Akkor tudok neki segíteni, ha elegendő információm van róla. Az első óra mindig olyan, mint egy baráti beszélgetés, és ezután következhet a munka.

 
 
Sokszor mondják, hogy nem elég az elhatározás, szükség van rengeteg akaraterőre is. Te vagy az az ember, aki példát és utat is tud mutatni. Mi a sikered titka?

 

 

Szeretem, amit csinálok, és úgy gondolom, hogy ez az én utam. Sokszor érzem, hogy erre születtem, mert tudom hogy ez az a terület, amiben igazán ki tudok teljesedni, és a maximumot tudom nyújtani. A tapasztalatom szerteágazó, és nem vagyok sarokba szorítható, ugyanis elég széleskörűen rálátok erre a sportra. Van elméleti, valamint gyakorlati tapasztalatom is. Ez nagyon jó érzés, és én 1993 óta ezt csinálom szívvel-lélekkel. Ez  még csak egy állomás, még nagyon sok tervem van. Az elején talán még kissé száraznak tűnik mindez, de később azt kezded érezni, hogy fantasztikusan izgalmas. Járok edzéseket tartani országszerte, most is egy turné keretein belül érkeztem Győrbe. Minden egyes alkalom egy lelki, valamint testi utazás. Így teljes az életem.

 
 

Mi az, ami miatt az utolsó legizzasztóbb pillanatban is kitartanak és végül elérik céljukat? Véleményed szerint mennyi idő kell ahhoz, hogy valaki tényleges eredményt érjen el valaki az alakformálásban?

 

 

Ameddig nem érezzük jól magunkat sportolás közben, addig nem születhet tényleges, szemmel látható eredmény.

 

‘Nagyon fontos az, hogy  nem életmódot váltunk, hanem életmódot változtatunk.  A kettő között lényeges különbség van. A változtatás titka, hogy bizonyos étkezési szokásaink módosulnak, és sportolunk, míg a változás  180 fokos fordulatot nem vesz.

 

Ez nem szokott sikerülni általában. A változtatásban lehetnek apró dolgok is, mint a több alvás és folyadékfogyasztás, vagy, hogy minden napunkat reggelivel indítsuk. Az is lényeges lehet, hogy többet legyünk szabad levegőn, és rendezzük emberi kapcsolatainkat. Plusz a reális célkitűzés és helyzetfelismerés, valamint hogy szembenézzünk gyengeségeinkkel. Nem tartom jónak, ha olyan területtel foglalkozunk, amiben eleve erősek vagyunk. Nem szégyen, ha az ember valamiben nem jó. Az erő az, ha valaki egy nem teljesen tökéletes a testtel lemegy az edzőterembe és kérdez, hogy fejlődhessen.

 
 

Fotó: pecsma.hu

 

 

Tapasztalataid szerint, hogyan lehet kimozdítani az embereket és meggyőzni őket, hogy mozogjanak és éljenek egészségesebben?

 

 

Amíg az életmódváltást kényszernek érzik, csak  addig csinálják, amíg tart  az akaraterejük. Fontos, hogy mindig annak álljunk neki, amire képesek vagyunk, ne tűzzünk ki irreális célokat, és adjunk magunknak időt mindenre. Nem kell a legnagyobb problémákkal szembenéznünk rögtön. Akár a hegymászásnál, ne a legmagasabbal kezdjük, mert az nagy valószínűséggel úgysem sikerül, amíg nincs meg az a szint, ami szükséges hozzá. Képesek vagyunk változni, és alkalmazkodni minden körülményhez, kivéve, ha valamire azt mondjuk, soha. Ugyanúgy, ahogy megtanultunk magyarul beszélni, úgy ezt is meg tudjuk tenni. Mindenki bízzon magában és ne a kanapén üljön, vagy egy sarokban gubbasztva, mert addig nem tudhatja meg, mi rejlik benne.

 
 

Van-e esetleg olyan személy, aki járt az óráidra és ma már neki is a sport az élete? Tudomásod szerint lett-e valakiből a későbbiekben személyi edző úgymond általad, a te hatásodra?

 

 

A siker titka, hogy szeresd az embereket, és higgy abban, amit csinálsz, valamint az idő, és a szorgalom. Kell valami olyan energia és barátságos természet, ami vonzza az embereket. Sok ember lett már sikeres oktató, szakember vagy élsportoló a későbbiekben. Tudom mi a beszélgetések ereje és érzem, mikor lépnek egyet előre és pozitív irányba befolyásolom őket.

 
 

Mi az amit ki kell iktatni az étrendünkből?

 

 

A kiiktatás szót nem szeretem, mert nem gépek vagyunk, hanem emberek.

 

‘Törékenyek, gyarlók, és vannak hibáink. Ha valamit kizárok az életemből, egy ideig talán bírom, de hosszútávon ezt nem lehet folytatni. Inkább azt mondom, hogy ami nem támogatja az egészségünket, abból ritkábban és kevesebbet.

 

Természetesen vannak olyan káros dolgok, mint a dohányzás, vagy az alkohol, amire nem kéne rászoktatni magunkat. Ha ez mégis megtörténik, akkor a lehető legritkábban. Ha lehet, legalább idáig jussunk el. A 80%-os eredmény az már nagyon is jó lehet, nem kell mindig 100%-osnak lenni, de nem álljunk meg 50%-on. 5-ből 4-szer együnk egészségesen, és menjünk el edzeni ugyanennyi alkalommal. Így kezelhető az élet, így nem esünk vissza. Inkább kevesebbet, de ha lehet, akkor azt rendszeresen.

 

 

Mit üzennél azoknak, akik még nem vettek részt személyesen az edzéseiden?

 

 

Nagyon hiszek a személyes találkozókban, így azt javaslom, aki teheti, az jöjjön el az edzésekre, főleg, ha éppen az ő városában zajlik. Fontos hogy megszerettessem a testmozgást és az egészséges életmódot, minél több emberrel. Mindenki fedezze fel magában a csodát, és bízzon erejében. Mind egyformák vagyunk, csak abban rejlik a különbség, hogy milyen döntéseket hozunk, és ez milyen hatással van az életünkre.

 

B.Zs

 Követed már a Boldogulj Győrben oldalunkat a Facebook-on? Nem? ITT most megteheted. Köszönjük!